ادیان و فرقه های نوظهور از جمله ویژگی
های عصر غیبت و دوران معاصر برشمرده شده است که دور افتادن از
تزریق معارف ناب دینی و مهدوی به جامعه و نیز عدم شناخت این
آیین های نوظهور، باعث ترویج این گونه اعتقادات انحرافی در بخش
وسیعی از جامعه شده است. از این رو، بر آنیم تا با نشر، بازنشر
و گردآوری پاره ای از مقالات در توضیح این ادیان و آیین های
جدید، محققان و پژوهشگران و علاقه مندان را در شناخت بهتر
اوضاع جامعه و افکار نوپدید یاری دهیم.
شناسنامه
نام: شهود يهوه (Jehovah's Witnesses)
پايهگذار: چارلز تيز راسل (Charles Taze Russell)
سال پايهگذاري: در سال 1869 بهدنبال برگزاري جلسات
مطالعه و تدريس كتاب مقدس توسط راسل جمعيتي شكل گرفت
كه بعدها "شهود يهوه" نام گرفت. اين نام كه برگرفته از
آيات10 تا 12 باب 43 كتاب اشعيا از مجموعه كتابهاي عهد
عتيق است، تا پيش از سال 1931 مطرح نشده بود.
تاريخچه
تولد چارلز راسل در يك خانواده مسيحي با گرايش
پرسبيتري(1) مانع از آن نشد كه او به محض شناخت اجمالي
خود و معتقداتش در سن پانزده سالگي به يك كليساي
نمازگزار(2) ملحق نشود. او خيلي زود نسبت به آموزههايي
مانند قضا و قدر(3) و عقاب ابدي(4) معترض و نقاد شد. در سن
هفده سالگي نسبت به كتاب مقدس شكاك و ناباور گشت. در
اينباره خود چنين ميگويد: "يك پرسبيتر رشد كردم ؛ توسط
كتابهاي پرسش و پاسخ مذهبي تلقين مذهبي داده شدم اما
در تمام اين ايام داراي ذهني جوينده و نقاد بودم. به
محض آنكه به تامل و انديشه درباره خود مبادرت كردم
احساس كردم طعمهاي بسيار آماده براي كام يك منطق
الحادي و كفرآميز هستم. اما آنچه در نظر خطرناك ميآمد
رسيدن به مرحلهاي بود كه خود را در اظهار و ابلاغ
ايـمـان بـه خـدا و كـتـاب مـقـدس كـه مستلزم
خداييزيستن و گردن نهادن به فرامين و امور خير بود،
ناكام ديدم و همين امر اعتماد و اتكاي مرا به آنچه ديگر
انسانها معتقد بودند و نسبت به نظامهايي كه بر تفسير كتاب
مقدس و برداشتهاي آن حاكم بود، سخت متزلزل كرد".
اما اين تزلزل ايماني چندي نپاييد و با حضور در پاي درس
و تعليم كتاب مقدس كه يوناس وندل(5) ارائه ميكرد،
برطرف شد. با پايان گرفتن اين دوره راسل خود در حلقهاي
از دوستانش كه وي را كشيش خويش ميخواندند، تدريس و
تعاليم كتاب مقدس را آغاز كرد. در اين جمع كوچك و
نظاميافته كه محور آن مطالعات كتاب مقدس بود، راسل
برخي باورهاي جديد خويش را در قالب ارائه تفسيرهاي جديد
از متون مقدس اعلام داشت. از جمله بيان كرد كه بازگشت
مسيح يك رجعت غيرقابل رؤيت و روحاني است.
در تبيين اين عقيده چندي بعد جزوهاي با عنوان هدف و
چگونگي بازگشت مسيح نوشت. وقتي همين باور را در
نشريهاي با عنوان منادي صبح(6) به سردبيري ان، اچ
باربور(7) مشاهده كرد، احساس همدلي او را بر آن داشت كه
با سردبيري آن نشريه وارد همكاري شود. آن دو معتقد بودند
كه رجعت جسماني مسيح كه كساني مانند ادونتيستها به آن
باور دارند، اعتقادي نادرست است. در سال 1877 راسل و
باربور كتابي را با عنوان سه جهان و محصول اين جهان(8)
به رشته تحرير درآوردند. دو سال بعد با بروز
اختلافنظرهايي در حوزه الهيات راسل از باربور جدا شد و از
نشريه منادي صبح كنار كشيد و خود در سال 1979 به انتشار
نشريهاي با عنوان قلعه ديدهبان صهيون و منادي حضور
مسيح(9) همت گمارد.
نشريه مذكور تاثير ژرفي بر تشكيل و بالندگي جمعيتهاي
مذهبي هفت ايالت آمريكا داشت كه با گذشت تنها يك سال
از زمان انتشار نشريه پديد آمده بودند. در سال 1881 يك
نهاد محلي با نام جامعه تراكت قلعه ديدهبان صهيون(10)
در ابتدا به عنوان يك سازمان غيرمشارتي و سپس به عنوان
يك شركت تاسيس شد. برخي تاسيس اين جامعه را سرآغاز
شكلگيري رسمي "شهود يهوه" دانستند كه تاريخ آن به
سيزدهم دسامبر1884برميگردد.
هدف اين نهاد كه در غالب يك شركت عمل ميكرد، چنين
اعلام شد: "ترويج حقايق كتاب مقدس به زبانهاي گوناگون
از طريق انتشار تراكتها، جزوه، مقاله و ديگر گونههاي
اسناد ديني با استفاده از ابزار قانوني و مشروع".
در سال 1886 راسل به نوشتن مطلبي اقدام كرد كه اينك
مطالعاتي در متون مقدس(11) نام گرفته است و از متنهاي
مقدس و معتبر نزد شهود يهوه محسوب ميشود. راسل در اكتبر
سال 1916 ديده از جهان فروبست و گروهي را كه امروزه با
نام "شهود يهوه" ميشناسيم، براي جوزف وانكلين روترفولد
به جا نهاد. تحت اشراف و مديريت روترفولد نام "شهود
يهوه" به عنوان اسمي رسمي براي اين جنبش تازه ديني
انتخاب و تصويب شد. البته جانشيني روترفولد به سفارش يا
انتخاب راسل نبود ؛ او بهرغم تمامي مخالفتهايي كه وجود
داشت، به اين مقام نايل آمد؛ اما به دليل برخي باورها
و اعمال مذهبي اصلي كه روترفولد را از مسير راسل دور
ميكرد، با اقبال عمومي چنداني در ميان هواداران راسل
واقع نشد.
بعد از مرگ روترفولد در سال 1942 قائممقام وي ناتان هومر
نور(12)به مقام رياست ارتقا يافت. يكي از كارهاي اصلي
وي كه جنبه تكميلي داشت تاسيس مدرسه كتاب مقدس
واچتاور(13) در شهر گيليد(14) ايالت نيويورك بود. اين
مدرسه براي انجام مطالعات عميق و فشرده تكنيكهاي
اونجيلي برپا شد. هماينك رهبري ديني شهود يهوه را
فردريش فرانز(15) به عهده دارد كه پس از مرگ هومر در
سال 1977 به اين جايگاه دست يافته است.
متون مقدس يا مورد احترام شهود يهوه
كتاب مقدس با ترجمه جديد(16) و كتاب مطالعاتي در متون
مقدس نوشته راسل، از جمله متون مقدس شهود يهوه است.
در اعتقادات شهود يهوه آمده است:
ما بر اين باوريم كه تنها مطالعه كتاب مقدس آدمي را به
طرح و برنامه خدا رهنمون نميشود و علاوه بر كتاب مقدس
بايد با كتاب مطالعاتي در متون مقدس انس و ارتباط داشت.
اگر كسي سالها به مطالعه، تحقيق، تامل و عمل به كتاب
مقدس بپردازد باز تجربه ثابت كرده است كه چه بسا در
گمراهي و ضلالت افتد. اما اگر فقط به مطالعه كتاب
مطالعاتي در متون مقدس ميپرداخت، در نور خداوند حركت
ميكرد و هيچگاه مسير را گم نكرده به ضلالت نميافتاد
زيرا او اگرچه تنها به اين كتاب تمسك جسته و كتاب مقدس
را به كناري نهاده حركت او در لواي نوري بوده كه از
متون مقدس تابيده ميشده.(چارلز راسل)
شمار هواداران شهود يهوه
در گزارشي كه در كتاب سال كليساهاي امريكا و كانادا در
سال 1997 به چاپ رسيده، شمار اعضا و معتقدان به شهود
يهوه بيش از پنج ميليون نفر در 232 كشور اعلام شده است.
با توجه به افزايش روزافزون هواداران اين جنبش، دستكم
به ادعاي خود آنها، اين تعداد اينك در سال 2003 بايد
بيشتر شده باشد.
آماري ديگر كه از سوي همين گروه در گزارش سالانه 1997
ارائه شده، شمار هواداران شهود يهوه را نزديك به پنج
ميليون و ششصد هزار نفر اعلام كرده است. در اين گزارش از
رشد 5 درصدي سالانه اين گروه در سراسر جهان ياد شده و در
ميان سالهاي 1990 تا 1994 شمار اين گروه در ايالات متحده
امريكا 64 درصد افزايش داشته است.
شهود يهوه در سراسر جهان با فعاليتهاي گسترده خود توانستند
در زمينه جذب افراد به موفقيتهاي زيادي دست يابند. آنان
در تمامي كشورهاي دنيا از آلـباني گرفته تا كشور افريقايي
زيمبابوه نفوذ كردهاند. جالب اينكه 19 درصد كل جمعيت
شهود يهوه در ايالات متحده امريكا، 20 درصد در اروپاي
غربي و 25 درصد در امريكاي لاتين زندگي ميكنند و اين
نشان ميدهد كه كشورهاي بسياري از امريكا، كه خاستگاه
اين گروه ديني است، پيشي گرفتهاند.
گسترش و نفوذ شهود يهوه در سراسر جهان آن را به يك گروه
بزرگ با تركيب نژادهاي مختلف مبدل ساخته است.
سازمان، اعمال و عقايد
سازمان
سازمان مركزي شهود يهوه در بروكلين نيويورك واقع است و
"بت ال"(17) نام دارد ؛ واژهاي عبري به معناي "خانه
خدا". اين مركز محل اجتماع و تصميمگيري دستاندركاران
ديني و سازماني اين گروه ديني است كه فعاليتهاي آن در
قالب پنج كميته با عناوين كميته خدمات، كميته تدوين،
كميته انـتـشار، كميته آموزش و كميته رؤسا صورت ميگيرد.
بيش از يكصد دفتر و نهاد فرعي در عرصه نشر و ارسال
نوشتههاي ديني براي هواداران اين گروه در سراسر جهان
فعاليت ميكنند.
اعمال مذهبي
"سرسراي پادشاهي"(18) نام محلي است كه اين گروه براي
عـبـادتـگاه خود انتخاب كردهاند و آن را در كنار كليسا،
كنيسه و مسجد قرار ميدهند. اعضاي شهود يهوه در هفته پنج
بار براي عبادت و نيايش و انجام اعمال ديني مذهبي و نيز
برخي امور ديگر مربوط به اين آيين، در اين اماكن گردهم
ميآيند.
از ويژگيهاي بارز اين گروه گام نهادن در راه آموختن
آموزههاي رسمي، رغبت و تمايل زياد به فعاليتهاي
تبليغي، مشاركت در تمامي گردهماييهاي مذهبي و وقف كردن
خود در خدمت به واچتاور است.
پنج بار حضور در هفته شامل انجام پنجگونه فعاليت ديني
است كه عبارت است از:
1. مراسم وعظهاي عمومي(19): اين مراسم معمولا هر يكشنبه
انجام ميگيرد و طي آن پير يا خدمتگذار معبد درباره يك
موضوع معين سخن ميگويد.
2. مطالعه واچتاور(20): درسي مبتني بر مقالهاي تحقيقي
درباره وضعيت موجود و كنوني واچتاور كه اغلب در ادامه
مراسم وعظ عمومي ارائه ميشود.
3. گردهمايي روحانيون: اين مراسم اغلب هنگام غروب ايام
هفته انجام ميگيرد و شركتكنندگان به ارائه خطابه و
اظهار شهادت ميپردازند.
4. جلسه خدماترساني: اين نشست پس از مراسم گردهمايي
روحانيون برگزار ميشود و طي آن آموزش انواع گوناگون
فعاليتهاي روحاني انجام ميگيرد. گاهي نيز مهتران گروه
خطابهاي درباره برخي موضوعات و امور مربوط به جمعيت
ديني ارائه ميكنند.
5. كتابخواني: گاهي در ايام هفته، جلسه مطالعه كتاب
برگزار ميشود و طي آن شركتكنندگان به مطالعه عميقتر
همراه با تبادلنظر برخي كتابها و آثار منتشره از سوي
واچتاور مبادرت ميكنند.
از اعمال ديگر اين گرايش ديني ميتوان به عدم اداي
احترام به پرچم ملي، عدم انجام دوره خدمت نظاموظيفه،
شركت نكردن در انتخابات، ممنوعيت انتقال خون و استعمال
سيگار ياد كرد.
عقايد
بهرغم ريشه داشتن اعتقادات شهود يهوه در سنت پروتستان
و ادنتيستها، ايشان باورهايي ابراز كردهاند كه با آن
خاستگاه، كاملا متمايز و متفاوت است. آنچه در پي ميآيد
فهرستي كوتاه از برخي باورهاي اساسي شهود يهوه است:
1. خدا
خداي شهود يهوه همان خداي عهد عتيق است ؛ قـادر مـطـلق،
عالم مطلق و جاودان كه يهوه ميخوانندش كه نامي
حقيقي، شخصي و جامع است و همه بايد آن را به كار برند.
2. پدر، پسر و روحالقدس
شهود يهوه به تثليث اعتقاد ندارد. همان گونه كه درباره
اعتقاد آنها به خدا گفتهايم شهود يهوه معتقد است كه
خداي قادر، عالم و جاودان با داشتن اين سه ويژگي تثليث
را برنميتابد. رابطه خدا و عيسي مانند رابطه پدر و پسر
نيست، عيسي در درجه نخست مخلوق خداست، او به طور كامل
يك انسان است. روحالقدس نيز يك نيروي فعال است كه
نقش واسطه و عامل را براي خدا در امور مربوط به زمين و
زمينيان بازي ميكند. تمامي اين سه عنوان ماهيتهاي
جداگانهاند.
3. شيطان، شر است
شهود يهوه شيطان را دشمن خدا ميدانند. آنان معتقدند كه
شيطان موجب گمراهي و رهاورد تبعيت از او درد و رنج است.
شيطان با استفاده از ابزار روح، مليت و حيلهگري مردم را
ميفريبد و از راه مستقيم بهدر ميكند. راه مقابله با
شيطان شناخت هرچه بيشتر يهوه است.
4. انسان
شهود يهوه ماجراي هبوط انسان را كه در سفر پيدايش آمده
ميپذيرد. انسان به دليل ارتكاب گناه قابل سرزنش است
چون گناه و سرپيچي آدم و حوا نافرماني كردن در مقابل
خدا بوده است. هر انساني گناهكار متولد ميشود، مگر عيسي
كه از مادري عذرا متولد شد. آنان همچنين بر اين باورند
كه روح انسان زوالپذير است يعني با مردن انسان روح او
نيز ميميرد. به علاوه برخي ميتوانند بعد از مرگ بار ديگر
در قالب جسم و جان برانگيخته شوند و يك زندگي ابدي را
تجربه كنند.
5. نجات
برخلاف برخي سنتهاي مسيحي كه نجات را در صرف پذيرش
الوهيت عيسي ميدانند، شهود يهوه معتقد است كه نجات به
پشتوانه قاعده فيض براي تمامي آدميان ممكن است و
البته راه رسيدن به نجات توجه به اين نكته است كه
"كتاب مقدس براي رهايي از قيد گناه موروثي شرايطي بيان
داشته كه بايد به آنها عمل كنيم". اگرچه قبول الوهيت
عيسي باوري اساسي است، كوتاهي در عمل به فرامين خدا
موجب از دست رفتن نجات ميگردد. صرف ايمان به الوهيت
عيسي كافي نيست، عمل به فرامين نيز لازم است.
6. بهشت
بهشت يا به تعبيري آسمان جايي است كه مسيح و مسيحيان
حقيقي در آن خواهند زيست. آنان در آنجا حاكماني خواهند
بود كه پادشاهي روي زمين در يد اختيار آنهاست. البته
ظرفيت بهشت محدود است و تنها 144000 نفر خواهند توانست به
آن دسترسي پيدا كنند.
7. جهنم
شهود يهوه را جايي در جهنم نيست. راسل بنيانگذار شهود
يهوه ميگويد كه جهنم براي كساني است كه برخلاف محبت
و عشق الهي رفتار ميكنند يا براي آناني است كه شرايط
ورود به بهشت يا زيستن در پادشاهياي را كه بر روي زمين
برپا ميشود، در خود ايجاد نكردهاند. اينان خيلي زود نااميد
خواهند شد و چنان نابود ميشوند كه گويي هيچگاه وجود
نداشتهاند.
8. جمعيت عظيم
اينان كساني هستند كه تحت پادشاهي نهايي مسيح و 144000
تن از پيروان راستين بهشتي وي خواهند زيست. آنان در
سرزميني جديد زندگي خواهند كرد و اين زندگي دوباره در گرو
اطاعت پيشين از فرامين خداوند است.
9. پادشاهي خداوند
اين حكومت يگانه از آسمان بر سراسر زمين حاكم خواهد شد و
خداوند به وعده خويش به عيسي مبني بر اينكه او حاكم
زمين خواهد شد، وفا ميكند. شيطان و فرشتگان شرورش از
آسمان رانده و به زمين برگردانده ميشوند. براساس اين
باور شهود يهوه قتل، خونريزي، جنايت و جنگ روي زمين را
توجيه ميكنند.
آنان ميگويند تمامي اينها حاكي از آن است كه عيسي
پادشاهياش را تشكيل داده و ما اينك در آخرالزمان زندگي
ميكنيم و در موقع مقرر 144000 گل شكفته باايمان به
عيسي ملحق خواهند شد و او را در اين حاكميت ياري خواهند
رساند. شيطان و شيطانيان رانده شده از آسمان كه اينك بر
روي زمين دست به اعمال فجيع ميزنند، بعد از آنكه عيسي
درباره قوم خود قضاوت نهايي را انجام داد، سلب حيات
ميشوند و ديگران زندگي ابدي خواهند يافت و آنگاه
حاكميت دوباره خدا بر جهان هستي و بر زمين محقق خواهد
شد.
مناسبتهاي مذهبي
شهود يهوه مناسبتهايي مانند روز شكرانه(21)، كـريسمس، عيد
استر(22)، سالروز تولد يا ديگر مناسبتها از اين نوع را
گرامي نميدارند و معتقدند كه اينگونه مراسم ريشه در
اديان ناصواب باستاني دارند و خرافاتي بيش نيستند. دليل
ديگري كه براي اين باور ارائه ميكنند اين است كه
مسيحيان اوليه اين مناسبتها را گرامي نميداشتند و ما بايد
از آنان پيروي كنيم. تنها مناسبتي كه نزد ايشان گرامي
داشته ميشود روز يادبود مرگ عيسي است.
برخي امور مورد مناقشه
در ميان جنبشهاي نوپديد ديني، شهود يهوه بهرغم
داشتن هواداران بسيار زياد، در معرض بيشترين حملات و
انتقادات قرار دارد و كتابهايي بسيار در نقد آنها نوشته
شده و وبسايتهاي زيادي در بيان نكات منفي و خردهگيري
بر عقايد و باورهاي آنها طراحي گرديده است. البته
تحقيقات نيز ثابت كرده كه هرچه گروه ديني جديدي بزرگتر
و پرطرفدارتر ميشود، مخالفتها با آن بويژه از سوي متوليان
اديان سنتي و دستاندركاران امور زندگي يك جامعه بيشتر
ميشود. همچنين پژوهشها نشان ميدهد هرچه تعداد هواداران
يك گروه زيادتر شده است به همان اندازه تعداد كساني
كه برخلاف آن آيين سخن ميگويند فزوني مييابد.
بنابراين كثرت مخالفتها و مـخـالـفـان شـهـود يـهـوه
طـبيعي جلوه ميكند. محوريترين مواردي كه مخالفان شهود
يهوه در نقد اين گروه آن را مستمسك خويش قرار ميدهند.
سه مساله پيشبينيهاي خلاف واقع، انتقال خون و
مليگرايي است كه در اينجا بهطور خلاصه اعتقادات شهود
يهوه را درباره هر سه بيان ميكنيم.
1. پيشبينيهاي خلاف واقع
شهود يهوه بر چند دوره تاريخي تكيه كرده است كه مطابق
پيشبيني آنها حوادث غيرعادي رخ ميدهد. آنان دستكم
پنج دوره تاريخي را بـراي ظـهور آرماگدون اعلام كردهاند
كه هر پنج مورد نادرست از آب درآمده و همه آن دورههاي
زماني گذشته اما آرماگدون ظهور نكرده است. آنان هنوز بر
اين باورند كه در سال 1914 مسيح به طور پنهاني به زمين
بازگشته و در عين حال به اشتباه خويش در پيشبيني ظهور
آرماگدون در تاريخهاي 1913، 1918، 1920، 1925 و 1941 اعتراف
دارند.
2. انتقال خون
اعتقاد شهود يهوه به ممنوعيت انتقال خون ناشي از تفسيري
است كه از آيات سفر پيدايش لاويــان و اعـمــال رسل
ارائـه ميكنند. براي نمونه در آيه 10 باب 17 سفر لاويان
آمده است: "هر جانداري كه براي او گوشت قرار داديم،
نبايد از خون بخورد چون حيات در خون است". با توجه به
اين آيه شهود يهوه معتقد است كه انتقال يا تزريق خون
در حكم "خوردن خون" است كه آيه مزبور بهصراحت از
ممنوعيت آن سخن ميگويد. مخالفان ميگويند مطابق اين
تفسير بسياري از مردم به جاي دريافت خون بايد بميرند.
چنين تفسيري از اين آيه موجب شده بسياري از والدين
معتقد به شهود يهوه از تزريق خون به فرزندان و نوزادان
نيازمندشان جلوگيري كنند و آنان را در دام مرگ اندازند و
حوادث تلخي رقم بخورد.
3. مليگرايي
شهود يهوه معتقد است كه "آنان به هيچ مليت، ملك،
مملكت، پرچم و شخصي تعهد ندارند و تنها كسي كه نسبت به
او تعهد دارند خداست". براساس چنين باوري آنان در
رايگيريها شركت نميكنند، به پرچم كشور احترام
نميگذارند و از خدمت زير پرچم سر باز ميزنند. مردان
زيادي از هواداران شهود يهوه به دليل فرار از انجام
وظيفه نظامي به زندان افتاده و كودكان بسياري بهخاطر
عدم توجه به مقررات احترام به پرچم در اماكن آموزشي و
ديگر جاها تنبيه شدهاند.
واژهشناسي
شهود يهوه، همچون هر آيين ديگري، از واژههاي خاص خود
بهره ميبرد كه فهم آنها درك درستي از آن آيين به دست
ميدهد. براي رفع ابهام از برخي اصطلاحات و واژگان
بهكاررفته در متن و نيز برخي اصطلاحات خاص اين گروه،
شرح برخي از واژههاي اصلي شهود يهوه ضروري است:
1ـ آرماگدون(23) جنگ مقدس ميان مسيح و نيروهايش با
شيطان و نيروهاي او. اين جنگ جدالي قريبالوقوع است كه
طي آن زمين نابود ميشود.
2. آخرالزمان ايام مياني سال 1914 تا وقوع آرماگدون
3. گوآت(24) بر كسي اطلاق ميشود كه مخالف شهود يهوه
است.
4. هزاره يك دوره هزارساله كه بعد از وقوع آرماگدون
آغاز ميشود و آن زماني است كه عيسي مسيح بر زمين حاكم
خواهد شد. در اين دوره مردگان برخواهند خاست، بشر به
كمال ميرسد و بهشت بر روي زمين برپا ميشود.
5. سال 1914 سال بازگشت نامرئي عيسي (بازگشت ثاني)
6. پايونير(25) مبلغ مذهبي تماموقت داوطلب كه هر ماه 90
ساعت را به امور تبشيري شهود يهوه ميپردازد.
7. ناشر(26) مبلغ پارهوقت كه بايد داراي شرايط خاصي
باشد. اين شرايط عبارتند از:
الف) صرف كردن ساعتهاي معيني براي توزيع خانهبهخانه
نوشتههاي اين گروه كه بهطور متوسط هفده ساعت در هر
ماه زمان ميطلبد.
ب) حضور در نشستها و مراسم متعدد در هفته.
ج) ضبط گزارش كامل از فعاليتهاي تبليغي.
8. گوسفندان(27)
اصــطــلاح گــوسـفـنــدان بــه هواداران اين گروه و
كساني كه به اين آيين ميگروند، اطلاق ميشود و شبان
اين گله عيسي است.
9. واچتاور
اين واژه برگردان تحتاللفظي انگليسي همان نهاد رسمي و
قانوني شهود يهوه يعني Watch Tower Bible and Tract Society
است كه ساختمان مركزي آن در نيويورك واقع شده است.
كار اصلي اين نهاد مديريت اداري و مذهبي اين فرقه است.
پی نوشت:
Presbyterian .1
Congregational Church .2
Predrestination .3
Eternal Punishment .4
Jonas Wendell .5
Herald of Morning .6
N.H.Barbour .7
Three Worlds and the Harvest of this World .8
Zion's Watch Tower and Herald of Christ,Presence.9
Tract Society.10
Studies in the Scripturs .11
Nathan Homer Knorr .12
Watch Tower Bible School .13
Gilead .14
Fredrich Franz .15
New World Translation Bible .16
Beth El .17
Kingdom Hall .18
Public Talk .19
Watch Tower Study .20
Thanksgiving Day .21
Easter .22
Armagdon .23
Goat .24
Pioneer .25
Publisher .26
Sheeps .27
منبع: اخبار ادیان، شماره 4 |