بروز رسانی firmware گوشی های موبایل

مقالات مجله الكترونيكي

 

ابتدا بايد درباره مفهوم Firmware صحبت كنيم.  تا‌كنون به دو واژه سخت‌افزار (Hardware) و نرم‌افزار (Software) برخورد كرده‌ايد. امكان  تغيير سخت‌افزار وجود ندارد؛ مگر از بيخ و بن آن را عوض كنيد! ولي نرم‌افزار به راحتي تغيير مي‌كند. حال حالت وسط اين دو را معرفي مي‌كنيم، يعني Firmware  كه به فارسي مي‌توانيم آن را<ميان‌افزار> بناميم! ميان‌افزار برنامه‌اي خاص است كه براي هدف خاصي طراحي شده است و آن، راه‌اندازي و اجراي دستورات خاصي روي يك سخت‌افزار پيچيده مانند گوشي موبايل يا پخش‌كننده موسيقي است.

مانند هر برنامه‌ ديگري كه مي‌تواند ايرادات و اشكالاتي داشته باشد، ميان‌افزار هم مي‌تواند گرفتار مشكلات شود و اينجاست كه بحث تغيير و بروز‌رساني آن مطرح مي‌شود. Firmware را معمولاً كارخانه سازنده محصول مي‌نويسد و در صورت نياز، نسخه جديد آن را ارائه مي‌دهد. البته تغيير ميان‌افزار حتي اگر نسخه جديد آن وجود داشته باشد در گوشي‌هاي موبايل محدود است.

سؤال اين است كه آيا مي‌توان نسخه جديد سيستم‌عامل (توجه كنيد گفتم سيستم‌عامل كه سيمبيان يا ويندوز موبايل را شامل مي‌شود) را روي مدل قديمي ارتقا داد؟ پاسخ اين سئوال منفي است؛ زيرا در آن صورت نان شركت سازنده آجر مي‌شود. مثالي مي‌زنم: 6600 كه يكي از مدل‌هاي اوليه داراي سيمبيان است را در نظر داشته باشيد. اين گوشي عيوبي دارد كه مربوط به سيستم‌عامل اوليه آن است. حال اگر اين سيستم‌عامل را به نسخه جديدتري مانند نسخه گوشي 6630 تبديل كنيم، ديگر خريد 6630 بي‌معني مي‌شود، اما قسمت دوم سؤال: Firmware گوشي قابل تغيير است و اين مسئله ارتباطي به سيستم‌عامل ندارد.

يكي از نسخه‌هاي اوليه N70 با حافظه بالاي 512 مگابايت مشكل دارد و قادر به نوشتن و خواندن اطلاعات در بالاي اين اندازه نيست. اين مشكل در نسخه‌هاي جديدتر ‌Firmware حل شده است. حالا چطور مي‌توانيم ‌Firmware را تغيير دهيم؟ اين مسئله تخصصي است و توسط تعميركاران حرفه‌اي يا مراكز سرويس و گارانتي انجام مي‌شود و بهتر است خودتان سراغ آن نرويد.

البته فراموش نكنيد كه نمي‌توان با نصب Firmware يك گوشي با مدل ديگر روي گوشي از امكانات آن استفاده كرد. دوستي سؤال كرده بود كه در جايي خوانده است كه دو مدل از گوشي‌هاي سوني‌اريكسون كه يكي از سري K و ديگري مربوط به سري W است، تنها Firmware متفاوتي دارند و مي‌خواست بداند كه چگونه مدل سري K خود را به سري W تبديل نمايد. اين كار هم شدني نيست و در صورتي‌كه اجرا شود، گوشي خود را بايد دور بيندازيد؛ زيرا ديگر كار نخواهد كرد. در آخر و براي جمع‌بندي مطالب، دوباره يادآوري مي‌كنم كه ارتقاي سيستم‌عامل، شدني نيست، ولي بروزرساني‌ Firmware در موارد خاص و توسط افراد حرفه‌اي شدني است.

البته در مورد گوشي‌هاي موتورولا داستان كمي متفاوت است. آن هم به علت نوع سيستم‌عامل در رابط كاربري اين گوشي‌ها است كه آن را در بحثي ديگر به طور كامل توضيح خواهيم داد. نكته آخر اين‌كه، تمام داستان تا اينجا بر اساس دستورات كارخانه و روش‌هاي علمي است، اما دستكاري و اجراي فايل‌هاي غيررسمي روي گوشي داستاني ديگر است. اين تغييرات در ابتدا گارانتي گوشي را از بين مي‌برد و اگر فرد اجرا كننده در روند‌كار اشتباه كند، گوشي را بايد دور بياندازد يا هزينه زيادي براي راه‌اندازي آن پرداخت كند. اگر اين روش‌ها عملي باشد، كه در بعضي موارد عملي است، اما و اگرهاي زيادي دارد كه از آن جمله نسخه بروزرساني Firmware و CID و ده‌ها مشخصه تخصصي گوشي است كه در اين كار دخيلند. پس به راحتي با گوشي خود هر كاري نكنيد؛ مگر دل شير داشته باشيد يا از آن سير شده باشيد

 


جهت دريافت هفتگي عناوين مجله توسط ايميل، عضو شويد

نام:   
ايميل: