فناورى بى سیم

مقالات مجله الكترونيكي

 

مى خواهید از فناورى بى سیم سر درآورید؟ حقیقتاً آن قدرها هم كه فكر مى كنید پیچیده نیست. در اینجا سعى مى كنیم از یك جا شروع كنیم. نیروهاى نامرئى اى دست اندركارند كه در سال هاى آینده زندگى شما را دگرگون خواهند كرد، البته اگر تاكنون شروع به این كار نكرده باشند. این نیروها از امواج هوا عبور مى كنند و با خود اطلاعات كارى ضرورى، پست الكترونیك، داده هاى دیجیتالى صدا، و البته همه جور سرگرمى را حمل مى كنند. اگر تاكنون حدس نزده اید باید بگوییم صحبت از بى سیم مى كنیم. در چند سال گذشته، این فناورى راهش را به داخل هر چیزى كه فكرش را بكنید از وسایل الكترونیكى شخصى، از كامپیوترهاى شخصى گرفته تا كامپیوترهاى متحرك (PDH) باز كرده و كلى تبلیغات و هیاهو در اطراف آن وجود داشته است. ولى این همه هیجان پیرامون بى سیم بى دلیل نیست. شبكه داده هاى بى سیم هنوز در دوران كودكى خویش به سر مى برد. در بسیارى از فناورى ها كه دیرزمانى نیست از دنیاى پژوهش به بازار راه یافته اند مى توانند نحوه سیر و سفر اطلاعات را در سرتاسر كره زمین دچار تحول اساسى سازند. آیا این تاثیر مستقیم بر زندگى شما خواهد داشت؟ مى توانید مطمئن باشید. ولى بى سیم چنان اسامى نامربوط و نامرتبط با یكدیگر پیدا كرده كه سر درآوردن از آنها حقیقتاً دشوار است. ولى ما در اینجا چند اصطلاح بسیار متداول را شرح مى دهیم تا كمكتان كرده باشیم كه قدرى مطلب دستتان بیاید.
 

• واى- فاى (Wi-Fi)
اسامى دیگرى نیز دارد مثل
۱۱/،۸۰۲ فرودگاه، شبكه محلى (LAN) و خود واى-فاى. هر یك از این اشكال مختلف به كمك یك رادیوى فرستنده _ گیرنده امواج كوتاه تا متوسط كار مى كنند كه داده ها را با سرعت ۱۱ مگابایت در ثانیه (یك میلیون بیت در ثانیه تا ۱۰۰ مگابایت در ثانیه) تا فاصله ۳۵۰ پایى پایگاه مى فرستد كه بسیار سریع است. (به عنوان مقایسه، ارتباط تلفن با اینترنت تنها مى تواند ۵۶ هزار بیت را در یك ثانیه بفرستد) امروز كارت هاى واى-فاى كه بیشتر در لپ تاپ ها وجود دارند، داراى مشخصات g،b،a ۸۰۲/۱۱ هستند. این سه استاندارد داراى فركانس هاى متفاوتند و لذا دامنه امواج در آنها با یكدیگر فرق مى  كنند، بیشتر كارت هایى كه اخیراً وارد بازار شده اند داراى این توانایى هستند كه با استانداردهاى متعدد كار مى كنند. نقشه هاى جاه طلبانه اى براى فناورى واى-فاى وجود دارند. مثلاً قرار است در سال آینده گوشى هاى همراه با استاندارد نرم افزارى ۱۱/۸۰۲ (با حروف e، h و i) وارد بازار شوند كه به استفاده كنندگان از آنها این امكان را خواهد داد كه وارد شبكه هاى محلى شده با سرعت بالا به سیر و سیاحت در اینترنت مشغول شوند یا با استفاده از پروتكل صدا بر اینترنت (VOIP) تماس هاى تلفنى از طریق اینترنت برقرار كنند. نیز انتظار مى رود واى-فاى به زودى به بازار سرگرمى هاى خانگى راه پیدا كرده، دستگاه هاى پخش دى وى دى، استریوها، تلویزیون ها، كامپیوترها و غیره را به صورت یك دنیاى پرغوغاى سرگرمى هاى خانگى به یكدیگر متصل سازد. همین الان شركت شارپ مونیتورهاى قابل حملى را وارد بازار كرده كه مى توانید در منزل آن را با خود به هر كجا كه مى خواهید ببرید و سیگنال ها را از طریق واى-فاى از سیستم كابلى تا دستگاه هاى پخش دى وى دى مى گیرد.
 

Blue tooth
خوره هاى كامپیوتر كه فناورى بى سیم را به وجود آورده اند، تلاش بسیارى مى كنند كه كسى واى-فاى را با
blue tooth اشتباه نكند. به گفته آنها، واى-فاى براى شبكه هاى معمول (همان «شبكه محلى بدون سیم») است، در حالى كه blue tooth مثل یك شبكه محلى شخصى عمل مى كند. ولى ساده ترین چیزى كه مى توان درباره blue tooth گفت این است كه blue tooth همان فناورى «جایگزین كابلى» است. به عبارت دیگر، هر وسیله اى كه بتوانید به كامپیوترتان یا هر وسیله دیگر (اگر مجهز به blue tooth باشند) بدون استفاده از سیم متصل كنید. نخستین عرضه فناورى blue tooth كاربرد آن در گوشى هاى همراه بود كه مثلاً به صورت هدفون هاى بدون سیم نمود پیدا كرد. علاوه بر این، blue tooth دارد راه را به داخل اتومبیل ها (گوشى مجهز به این فناورى مى تواند اصوات پخش استریوى اتومبیل را از طریق سیستم هند فرى با استفاده از سیم به گوشتان برساند) و سیستم هاى سینماى خانگى (دیگر نیازى به سیم یا كانال هاى تعبیه شده در دیوار نخواهد بود) پیدا مى كند. به زودى باید منتظر استفاده از این فناورى در دستگاه هاى پخش MP3 باشیم. به كمك این فناورى مى توانید موسیقى را از كامپیوتر بگیرید و سپس آن را از طریق سیستم استریوى بى سیم خانگى یا داخل اتومبیل خود پخش كنید. پیشگویان فناورى پیش بینى مى كنند كه در آینده روزى خواهد رسید كه حتى توستر، یخچال و ماشین لباسشویى شما نیز با یكدیگر مرتبط خواهند شد تا خانه تر و تمیزى داشته باشید.

 

منبع : شرق نیوز دات کام 

 

 


جهت دريافت هفتگي عناوين مجله توسط ايميل، عضو شويد

نام:   
ايميل: